dinsdag 7 februari 2012

Into the wild - Torres del Paine

We zijn er weer!

Onze 7 dagen hiketocht is een 3 dagen tocht geworden...

Vanuit Puerto Natales zijn we met de bus (ivm het achterlaten van de fietsen en bagage) naar het nationale park Torres del Paine gegaan. Tassen vol gepakt met tent, slaapzakken, matjes, voor 7 dagen eten en geen schone kleren; Into the Wild!

Het plan is om rond het hele park te lopen, ongeveer 8 a 10 uur per dag lopen. De eerste dag begint goed; Mooi weer, heel mooi uitzicht! Torres del Paine is een van de mooiste parken in Chili! Er zijn in het park  kleine trekkerscampings want je mag niet in het wild kamperen (dat is op de meeste plekken ook niet mogelijk). De eerste nacht is koud, we zitten wat hoger in de bergen waar het niet regent, maar hagelt of sneeuwt.

De tweede dag is ook goed, iets meer wolken, beetje regen, maar wel mooi!

Naarmate we dichter bij de camping komen begint de wind aan te zetten, we komen uit de luwte van de berg (het waait hier zoals eerder gezegd hard én altijd). ´s Avonds op de camping worden de windvlagen sterker en we beginnen ons lichtelijk zorgen te maken over de tent. Na een tijdje de tent beter vast gezet en nog een paar keer alle haringen gecontroleerd, zware stenen erop om te voorkomen dat ze los gaan. We hebben niet voor niets een goede tent gekocht, dus toen de wind iets ging liggen hebben we hem laten staan. ´s Nachts is de wind weer aangezet, en we hebben tot 2 uur wakker gelegen; de wind maakt veel herrie! Je hoort windstoten van over het meer aan komen rollen! Water uit het meer waait honderden meters het land op en het lijkt dan alsof het regent. Uit bed gegaan om alle haringen nog een keer te checken en we komen er achter dat er een stok door het einde van de geleiderails is gegaan! Shit! Om erger te voorkomen hebben we de tent midden in de nacht afgebroken waarbij we zagen dat er een buis ook flink gebogen is (Op de foto is dat gebogen stuk al vervangen!). We zijn in het campinghuis ergens in een hoek gaan liggen.

Na een schamele 3 uur slaap dachten we er ´s ochtends nog over om nog één dag door te lopen om nog één mooi uitzichtpunt te halen en dan ´s avonds een (duur) bed in zo´n campinghuis te boeken (nog een nacht in de tent mét wind zou de tent helemaal ruineren, dat risico konden we niet lopen! Het moet nog minimaal 5 maanden ons huis zijn!). De volgende dag is het zo bewolkt en regenachtig dat we geen uitzicht zouden hebben op dat punt, dus hebben we besloten om terug te gaan... Balen!

Met de wind en de regen is het nog een zwaar stuk om te lopen! Je evenwicht bewaren is op sommige punten moeilijk, zeker met de backpack op je rug! Door de grote branden van afgelopen december in het park is het de laatste 2 uur ook nog extra grijs en grauw.

In Puerto Natales horen we meer verhalen van tenten die kapot zijn gewaaid. Nu is de tent in reparatie en wachten we nog hier, daarna hopen we weer verder te fietsen. Misschien dat we nog besluiten om door het park te fietsen, omdat het niet erg ver om is en we dan nog iets meer van het park kunnen zien!

Omdat de Flickr foto´s link nu even niet worden weergegeven op de site hier nog even de link:
Als je rechts op de set ´Torres del Paine´ klikt zie je de foto´s in chronologische volgorde en in groot formaat (en kun je evt een slideshow starten). Het uploaden duurt even, dus niet alle foto´s staan er meteen op!

1. Super foto's van jullie trektocht, jammer dat de tent niet geheel stabiel was.
    Maar jullie zijn nog heel en genieten volop zo te merken.
    Ik ben 8 dagen geleden door een fietser geraakt en van mijn fiets gelanceerd.
    Resultaat beide armen in het gips, inmiddels 1 arm geopereerd, dat scheelt weer een paar kilo gipsgewicht.
    Voordeel is dat ik met deze sneeuw/ijs pret?! niet naar mijn werk hoef te fietsen.
    Veel plezier met jullie Tour de Chili.

Con el amor

1. Ha, Ja we hoorden al zoiets! Lullig om zo aangereden te worden..! We wensen je veel beterschap uit (het zonnige, sorry) El Calafate. Mela is erg blij al het gezeur rondom de Elfstedentocht gemist te hebben trouwens ;) Antoon had wel weer eens willen schaatsen, maar morgen mag hij naar een grote ijsklomp gaan kijken... heeft ie toch nog iets :P Beterschap, nogmaals! Groetjes!

2. Hoi luitjes,

Ja, zo'n storm op je tent in de nacht is zeker geen pretje. We weten het ook uit ervaring. Niks aan. Geweldige mooie dingen zien jullie toch? Geniet enorm van de foto's en verhalen. Heerlijk (behalve die tegenwind dan)-zou zo mee willen fietsen.......Hier geen elfstedentocht hoorden we vanavond, maar we hebben wel Pooltemperraturen gehad hoor, brrrrrrrrr. Maar weer fijn door fietsen en leuke avonturen beleven,hartelijke groetjes uit Ermelo

Kus en liefs, Adri

1. Hebben we ook een keer iets van ons zelf gesloopt, haha. De tent is mooi gerepareerd gelukkig. Hebben zelf een plan en malletje gemaakt. Tent is door de schoenmaker met leer opgeknapt. Zelf vinden we de tent nu beter dan eerst, al vertrouwen we hem niet meer bij harde wind... Hebben hem inmiddels al weer een keer midden in de nacht afgebroken :P
      Leuk dat jullie ons volgen, ciao!

Verwijderen
  3. Prachtige foto's hoor! Vooral die in het begin zijn als uit een David Attenbrough-docu.
    Mocht het met de tent niet meer lukken, denk dan aan Bear Grylls methoden om holletjes te bouwen.

Groetjes! Over 2 dagen zijn we collega's...

1. Haha, onze nieuwe fotos zijn nog mooier, maar die komen binnenkort. Met de Bear Grylls methoden komt het wel goed, want Antoon kent die ook, gheghe. Enne, nog gefeliciteerd he! Hoorde van Lynn dat het feestje erg geslaagd was! Nog meer balen dat ik er niet bij was! Houdoe!

4. Heey backpackers!

Wat een avontuur zeg! We vinden jullie verhalen wel spannend :-). Lijkt me echt gaaf 'into the wild'. Is alles weer goed met de tent?

Wij hebben een nieuwtje: We zijn oom en tante geworden van Sien (Kim & Wim), nadat Sien nog even flink ziek is geweest en terug moest naar het ziekenhuis is ze gelukkig nu weer opgeknapt en supersterk!

Goede reis maar weer richting het noorden! Op naar lekker weer!

1. Gefeliciteerd! Leuk hoor! Binnenkort nog een keertje toch?! Hier inderdaad soms wel spannend, maar niet te, en gelukkig ook niet zoals in Martine haar dromen, haha! :P Jammer van het zwembad, we lezen het net! Groetjes!

Verwijderen
  5. Wat hebben jullie al veel gezien.... en dan nog zo'n tijd te gaan!
    Vervelend van de tent, hopelijk komt alles weer goed.

Wij genieten van jullie verhalen en foto's!!!

Veel liefs,
    tante Josette

1. Haha, ja cool he! Wij genieten er zelf ook van!
      De tent is inmiddels gerepareerd en we zijn weer up and running :)
      Doeii!

6. Heey saampjes,

Jullie maken heel wat mee zeg en dan te bedenken dat jullie nog maar maandje weg zijn.
    en wat zijn de foto's mooi zeg. Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Veel plezier nog en lieve groetjes uit Ede
    p.s. Ik ben gisteren bij de tandarts geweest hij was zeer te spreken. Je had mooi vakwerk afgeleverd.....

1. Haha, wat een hoop reacties van jullie zeg! Leuk hoor, dat jullie zo meeleven!
      De tijd gaat supersnel, en we hebben al een heleboel gezien inderdaad. Morgen nog een hoogtepunt; de Perito Moreno gletsjer. Hebben we al zin in!
      Groetjes daar!

7. Hoi,

Wat staan de Torres er mooi op!! Jullie mogen er ook wezen.

groetjes.

1. Haha ja he! We hebben inmiddels een haat-liefde verhouding met de Torres del Paine (wind en slecht weer enerzijds, de mooiste dagen en een geweldig landschap anderzijds) en zijn nog een paar dagen met de fiets terug geweest; daarbij nog veel mooiere fotos gemaakt! Die volgen nog. Doeg!

8. Martijn Schreuders11 februari 2012 om 12:14

Supervette foto's, geniet ervan! voor je het weet is het zo weer voorbij! Enjoy!

9. Hey!

gaaf verhaal, bale van de schade aan de tent. :(
    Hoop voor jullie dat de komende 5 maanden beter uitpakken!

Enjoy!!

1. Haha, goed is het al hoor ;) Tent is gerepareerd en improved vinden wij zelf. Hoe was het snowboarden? Nog kunnen schaatsen op de Singel? Groetjes, ook aan Denise!

Verwijderen
  10. Super vette shizzle!! Het klinkt als afzien, maar ook als een unieke ervaring die je nooit meer vergeet! hier gaat alles zn gangetje. Colleges, tentamens, saai, saai.. Maandag carnaval (zonder ace). Geniet er van!